Design

ABSENT BODIES

Designmuseum Danmark, 2020

THE RED DRESS, Amina Saada, 2020. Billede: Alexander Höllsberg

THE RED DRESS, Amina Saada, 2020. Billede: Alexander Höllsberg

ABSENT BODIES, 28.8-22.11.2020,
DESIGNMUSEUM DANMARK, KØBENHAVN

Udstillingen Absent Bodies viser værker af fem unge Nordiske modetalenter - Amina Saada, Courtney Makins, Oliver Oppermann, Fredrik Stålhandske og Ishara Jayathilake -  på pladsen foran Designmuseum Danmark. Udstillingen er et samarbejde mellem Designmuseum Danmark og den anerkendte innovations-platform, Designers’ Nest, med værker af fem unge finalister i forbindelse med Designers Nest 2020 særlige udstillingspris, Exhibition Prize.

Fælles for de 5 unge designere der viser unikaværker i udstillingen er, at de på forskellig vis arbejder med den  skulpturelle krop som fundament for deres designpraksis. Som udstillingens titel, Absent Bodies, hentyder til er kroppen fraværende i alle værkerne - hvilket illustrer hvordan nutidige designere i deres værker udforsker og udfordrer de særlige konventioner og idealer der eksisterer i det tætte bånd mellem krop og mode. De 5 unge nordiske designere er netop blevet udvalgt, for deres særlige talent og specielle evne til at nytænke principperne for modedesign og deres måde at forholde sig til aktuelle samfundsdagsordner som bæredygtighed, magtforhold, mental sundhed og identitet i et globalt perspektiv.

Amina Saada, kandidat fra Aalto Universitet i Finland, har skabt et værk  - The Red Bride - der centrerer sig om at udvikle nye former og måder, hvorpå beklædningsgenstande kan præsenteres som skulpturer. Saada finder skønhed i det, der generelt set betragtes som grimt og har fundet inspiration til værkets form fra naturens sommerfuglelarver, som i manges øje ikke fremstår skønt, men som indeholder en smuk og skrøbelig sommerfugl. Man kan sammenligne sommerfuglens transformative liv med en brud, som står foran et nyt kapitel i sit liv. Bruden repræsenterer en af livets smukke stadier, som har været inspiration til Saadas værk. Med tråde til 60’ernes brude -og sørgetøj og dets form, farver og materialer, indkapsler Aminas beklædningsskulpturer idéen om transformativ skønhed.