Billedkunst
AGASSIZ (ALL) OVER - SASHA HUBER
Galleri Image, 2020
AGASSIZ (ALL) OVER - Sasha Huber, 10.1-1.3.2020, Galleri Image, Aarhus
Udstillingen AGASSIZ (ALL) OVER præsenterer en række af Sasha Hubers kunstneriske bidrag til langtidsprojektet og aktivistkampagnen ”Demounting Louis Agassiz” (som blev påbegyndt af historikeren Hans Fässler i 2007), med udgangspunkt i hendes arbejde i New Zealand og Schweiz. Projektets mål er at udfordre den igangværende fejring af schweiziskfødte naturforsker og glaciolog, Louis Agassiz – en indflydelsesrig racist og pionerende tænker indenfor apartheid. Hovedværket i AGASSIZ (ALL) OVER er videoen KARAKIA – the resetting ceremony, hvori Sasha Huber, ledsaget af Jeff Mahuika (Kāti Māhaki, Poutini Kāi Tahu), udfører en navnefratagelse af en Aotearoa New Zealand gletsjer, som tidligere har været navngivet efter Louis Agassiz. Denne “navnefratagelse,” minder om en af Hubers første protestaktioner i kampagnen, som havde til formål at omdøbe Agassizhorn, en bjergtop i de schweiziske alper, til Rentyhorn. Dette var en hyldest til Renty, en mandlig slave fra Congo, som Agassiz’ egen fotograf Joseph T. Zealy fotograferede i 1850, og det nye navn skulle symbolisere racismens tavse og anonyme ofre. Udover Karakia videoen, vil AGASSIZ (ALL) OVER fremvise en række plakater med titlen Agassiz Down Under, som sidestiller arkivariske fotografier af en Agassizstatue der er faldet på dens hoved med “Demounting Louis Agassiz” kampagnens målsætninger og fakta om racisme.
Endvidere fremvises en video med den fiktive forelæsning My Racism is a Humanism, som er skrevet af Agassizforskeren Hans Barth, som også er et medlem af "Demounting Louis Agassiz" kommitteen. Forelæsningen er fremført af skuespilleren Thomas Götz som Agassiz, der forsøger at retfærdiggøre sig selv og sine teorier.Derudover indeholder udstillingen tre værkserier, som på hver deres måde konfronterer Agassiz og hans arv; The Mixed Traces, Evidence og Agassiz Down Under. Værkerne bærer vidne til den historiske baggrund, og til fortsættelsen af resonansen af landskabet og i den visuelle praksis der bedømmer og nedværdiger den koloniserede krop.
Sasha Huber har arbejdet med “Demounting Louis Agassiz” projektet siden 2008, og har fortsat projektet i en række andre lande såsom Brasilien, Skotland, USA, og Canada, hvor hun har brugt sin stemme og krop til at formidle historiens mangelfulde fortælling.
Sasha Huber er en billedkunstner af schweizisk-haitisk herkomst, født i Zürich, Schweiz i 1975. Hun bor og arbejder i Helsinki, Finland, og har en kandidatgrad fra University of Art and Design i Helsinki (University of Arts). Huber er optaget af de underliggende, subtile tråde, der forbinder fortiden med nutiden, og arbejder med performancebaserede interventioner, video, fotografi, arkivmaterialer og publikationer. Omdrejningspunktet for hendes arbejde er erindringspolitik og tilhørsforhold, især i relation til kolonialismens efterladenskaber i vores omgivelser. Huber har deltaget i flere internationale kunstfestivaler som f.eks. São Paulo Biennalen 2010, Sydneybiennalen i 2014 og Venedig Biennalen i 2015. I 2018 modtog Huber the State Art Award i kategorien billedkunst af the Arts Promotion Centre, Finland. Huber tager desuden i dag en praksisbaseret PhD ved Afdelingen for Kunst og Medier ved Zurich Kunstuniversitet.