Japa-zen-isme

21.4.2017 by

Hvad sker der, når Japan møder Norden, spørger udstillingen Japanomania i Norden 1875-1918Statens Museum for Kunst. Halfdan Abrahamsen besøgte museet, og fortæller nu os, hvad der skete da han mødte udstillingen.

 

Anmeldelse af Japanomania i Norden 1875-1918 af Halfdan Abrahamsen,
8. klasse, Utterslev Skole

Da jeg først trådte ind i udstillingen på Statens Museum for Kunst lagde jeg ikke mærke til meget, mine forventninger var heller ikke sat særlig højt. Det var en udstilling omkring Japanismen som var en tidsperiode hvor næsten alle kunstnere blev inspireret af Japansk kunst. Da man trådte ind var der lidt historisk baggrund på Japanismen og hvordan den var kommet til de nordlige lande via handel. Først kiggede jeg på malerierne af mennesker, jeg ville vide hvordan Japanismens finske portrætter så ud. Det første jeg lagde mærke til var rummet imellem de forskellige ting.

Virginie (1883), Albert Edelfelt

Virginie (1883), Albert Edelfelt

I de fleste portrætter ser man kun ansigtet og så en væg/farve bag ved men i fx. Virginie (1883) af Albert Edelfelt (1854-1905) var der både en forgrund, mellemgrund og baggrund hvilket virkelig gav liv til billedet. Man kan også se at han brugte mange japanske rekvisitter som skillevæggen, stolen og tæppet på stolen. Man kan rent faktisk se skillevæggen fra Virginie gå igen i hans maleri: Ved klaveret (1884). Nogle andre ting ved de to malerier er lyset. Man kan tydeligt se at han har eksperimenteret med lyset og stemningen. I Virginie er lyset mere flimrende som om det kom fra et stearinlys hvilket giver stemningen af et mere lukket rum mens at i Ved klaveret kaster lyset sig ind som dagslys hvilket viser at der er mere en billedet vi ser, det giver billedet mere rum. Man kan også se at i Edelfelts malerier er der på ingen måde sparet på farverne og malerierne er malet med de fineste penselstrøg hvilket bare giver malerierne en mere hyggelig stemning. Efter at have stået og dånet over Edelfelts malerier gik jeg hen og kiggede lidt på Helene Schjerfbecks (1862-1946) malerier. Dem jeg kiggede på var: Skolepige (1908) og Den arbejdende kvinde (1905) Det første jeg så på dem var hvor meget mørkere de to malerier var end Edelfelts. Der var også et meget mindre farve udvalg. Det så heller ikke ud til at der var noget lys i billederne. Det eneste sted lyset kom fra var farverne. Jeg så også at i maleriet Skolepige var der nærmest intet rum. Det var som om hun var en del af væggen. I Den arbejdende kvinde kan man godt ane noget rum pga. under stolen er der rum.

Snedækkede fyrreskud (1899), Pekka Halonen

Snedækkede fyrreskud (1899), Pekka Halonen

Efter at blive lidt skræmt af Schjerfbecks malerier trådte jeg videre ind i udstillingens naturafdeling hvor at malerne havde malet billeder af naturen i den japanske genre. Det var først der jeg begyndte at se det finske stråle igennem deres malerier. Næsten alle de finske malerier symboliserede noget finsk for mig. Det gav mig følelsen af at jeg var i Finland igen. Det første maleri jeg vil fortælle om er: Snedækkede fyrreskud (1899) af Pekka Halonen (1865-1933). Så simpelt som det er mindede det mig stadig utrolig meget om Finlands kolde vintre. De store klumper af sne der hænger på grenene og den sne dækkede jord får mig til at tænke og genopleve minder fra Finland, som fx kælketure. Maleriet er egentlig bare et par fyrreskud dækket med store klumper af sne der hænger på de små grene. Så er der også Albert Edelfelts maleri: Åkander (1896) som jeg synes er et meget smukt maleri der virkelig viser den japanske indflydelse på måden det er malet. Det hele går i et med hinanden. Det minder mig igen om Finland og alle de små søer jeg har besøgt deroppe. Det maleri der mindede mig mest om Finland og symboliserede Finland for mig var Søbred med sne (1899-1900) af Väinö Blomstedt (1871-1947) Det ligner et billede direkte fra en finsk skov. Det var det billede der virkelig gav stemningen af at jeg var i Finland. Det var som taget ud af en finsk skov. Det var utrolig nostalgisk. Det frembragte mange minder fra Finland. Jeg kunne næsten se mig selv løbe rundt inde i maleriet, det gav bare en magisk stemning. Lyset giver en hyggelig stemning og jeg vil tro at det skal forestille at være eftermiddag. Maleriet er dog lidt surrealistisk da hele maleriet er lidt mærkeligt stillet op. Alt i alt var det et smukt og mindeværdigt billede.

Efter at have kigget på malerierne forlod jeg udstillingen med en ”zen” følelse. Jeg tænkte bare på billederne og formede mine egne billeder ud fra dem. Det var en fantastisk oplevelse. Alle naturmalerierne var utrolig smukke og mindede mig om Finlands natur, så man kunne tydeligt se at de finske kunstnere havde deres inspiration fra Finland.

 

JAPANOMANIA kan opleves i Statens Museum for Kunst indtil d. 23 april 2017. Udstillingen er et samarbejde mellem tre nordiske nationalgallerier –  Statens Museum for Kunst i København, Ateneum i Helsinki og Nasjonalmuseet i Oslo. 

 

                            Halfdan Abrahamsen

 

 

Halfdan Abrahamsen går på 8. klasse på Utterslev Skole.

Han har været i praktik på Finlands kulturinstitut i Danmark i uge 16.